SEO-Analyse | Test af de 1.000 største virksomheder i Horsens, Hedensted og Vejle kommune

Topbanner til SEO-analyse med diagrammer

Hvilken kommune har virksomhederne med de fleste mobiloptimerede hjemmesider, og hvem har færrest fejl i helt almindelig søgemaskineoptimering.

Horsens, Hedensted eller Vejle kommune?

Vi har testet og analyseret hjemmesiderne fra de 1.000 største virksomheder i kommunerne.

Vi kommer igennem 7 punkter og kårer en vinder-kommune ved hver.

De 7 punkter kommunerne bliver bedømt på er

Resultatet er klart – der er plads til forbedringer

Men læs med og se hvilken kommunes virksomheder, der klarer sig bedst og værst.

Diagram over antal af mobiloptimeret hjemmesider

Mobiloptimering af hjemmesider

Den første test i vores analyse, var at teste om virksomhederne har optimeret deres hjemmesider til mobile enheder.

I følge Danmarks Statistik brugte 75% af den danske befolkning mobiltelefonen til at gå på Internettet i 2015 og hele 91% af personer mellem 20-39 år.

Det var også i 2015, hvor Google offentliggjorde at søgninger nu  oftere bliver foretaget på mobilen end den almindelig desktop.

Desuden blev det nu også en direkte ranking faktor på mobile søgninger, om en hjemmeside var optimeret eller ej.

Med alle disse tal, skulle vi mene at de fleste virksomheder burde have haft fokus på mobiloptimering. Desværre viser vores test at kun 58% af virksomhederne har mobiloptimeret deres website.

Virksomhederne i Hedensted kommune har været bedst med 60%, mens Vejle har været dårligst med kun 57%.

Vinder: Hedensted

Diagram om hastighed på desktop

Hastighed på desktop

De besøgende er utålmodige og vil ikke vente mange sekunder før et website er loadet i dag.

Der er undersøgelser der viser, at 47% af de besøgende forventer at en hjemmeside er loadet inden for 2 sekunder. 40% af dem forlader hjemmesider, som tager mere end 3 sekunder at loade.

I vores test af hvordan de tre kommuners virksomheder klarer hastigheden har vi brugt Googles Pagespeed Insight.

Med dette værktøj kan du gratis tjekke hvordan Google vurderer dit websites hastighed. Værktøjet oplyser dig også, hvor du kan forbedre dig.

Total set er der 37% af hjemmesiderne der må betragtes at være langsomme.

Virksomhederne fra Vejle og Horsens ender i vores undersøgelse helt ens med 37% langsomme hjemmesider, mens Hedensted har 39%.

Vinder: Vejle og Horsens

Diagram om mobilhastighed

Hastighed på mobil

Selvom Internethastigheden på vores mobiler bliver bedre og bedre, så er der stadig begrænsninger i forhold til desktop.

Det stiller krav til de hjemmesider virksomhederne har. Især hastigheden på hjemmesiderne, er et punkt hvor der kan gøres meget.

I følge en (ældre) undersøgelse mente 33% af de adspurgte, at de forventede en webside på mobilen loadede lige så hurtig eller hurtigere end på desktop.

Dog viser vores test at brugerne må vente en del tid før de får lynhurtige hjemmesider på mobilen. Total set var der hele 81% af hjemmesiderne som Google anså som decideret langsomme på mobilen.

Kun 21% var accepteble i hastigheden fra Horsens kommune som den bedste, mens der kun var 17% hjemmesider, som var hurtige nok på mobilen i Vejle kommune

Vinder: Horsens

Korrekt brug af title tag

Korrekt brug af <title> tag

Google kigger i dag på mere end 200 faktorer, når de vurderer hvilke hjemmesider, som skal til tops i søgeresultatet.

En af vigtigste enkelt faktorer i forhold til SEO er <title> tag – også kendt som browser titlen.

Titlen ses ikke i indholdet på siden, men ses i søgeresultatet som den øverste linje. (Afmærket herunder)

title-tag

Det er de vigtigste 65 tegn, du kan bruge på dit website!

Det bruges til at fange den potentielle kundens opmærksomhed, og fortæller hvad indholdet bag linket handler om.

Det er ikke kun brugeren, men også Google som bruger title tag til at forstå indholdet på websitet.

Vi ser utallige eksempler på, hvor korrekt optimering af titlen skaber et kæmpe boost i den organiske trafik.

Desværre viser vores analyse, at mange af virksomhederne ikke har fokus på dette. Total set havde hele 66% af virksomhedernes hjemmesider graverende eller direkte skadelige fejl i titlerne.

Vejle var bedst med 38% af hjemmesiderne, hvor brugen af <title> tag var acceptabelt. Hedensted og Horsens var helt nede på 31%.

Vinder: Vejle

I vores test har vi vurderet ud fra en række fejl, som Google oplyse omkring i deres retningslinjer. Småfejl eller ihærdige forsøg på optimering blev

Årsager til fejl i title tag

  • Manglende – hvis en stor del af siderne mangler titler
  • Duplikeret – hvis en stor del af titlerne er ens på forskellige sider
  • For korte – hvis en stor del af titlerne er for korte (Under 35 tegn)
  • For lange – hvis en stor del af titlerne er for lange (Over 65 tegn)
  • Redundante – hvis f.eks. samtlige titler starter med virksomhedens navn.

I mange tilfælde var det en kombination af overstående fejl.


Diagram over korrekt brug af meta beskrivelser

Korrekt brug af meta beskrivelse

Meta beskrivelsen ses også i søgeresultatet. Det er de to linjer som ses under virksomhedens URL

meta-beskrivelse

I modsætningen til <title> tag, så har meta beskrivelsen ikke en direkte effekt på rangeringen af hjemmesiden.

Med meta beskrivelsen får du lov til at bruge ca. 155 tegn til at overbevise den søgende om, at de skal klikke sig videre til din hjemmeside.

Google kigger bla. på et begreb som hedder Click Through Rate (CTR). Altså hvor stor en andel af de søgende, som klikker sig videre til din hjemmeside.

Søgeresultatet kan godt ændre sig, hvis virksomheden på 4. pladsen får en højere CTR end virksomheden på 2. pladsen.

Derfor er stadig vigtigt at bruge meta beskrivelsen, selvom den kun har en indirekte påvirkning på søgeresultatet.

I vores analyse viser det sig at hele 71% af hjemmesiderne har store fejl i dette punkt.

Vejle er igen bedst 32% hvor meta beskrivelsen er korrekt udfyldt, mens Hedensted er dårligst med kun 26%

Vinder: Vejle

Årsager til fejl i metabeskrivelse

  • Manglende – hvis størstedelen af siderne mangler metabeskrivelse
  • Duplikeret – hvis en stor del af meta-beskrivelserne er ens på forskellige sider
  • For korte – hvis en stor del af metabeskrivelserne er for korte (Under 110 tegn)


Oversigt over brugen af H1

Korrekt brug af H1

H1 er betegnelsen for en overskrift i indholdet på siden. Overskrift-tags kan gå fra H1 til H6. H1 er den vigtigste, H2 den næstvigtigste osv.

Reglen er normalvis kun at bruge ét H1 pr. side. De to typiske fejl vi ser er, at der enten er overdreven brug af H1 eller at der slet ikke er brugt H1.

Vi har testet med meget gode resultater, hvor den eneste ændring har været at tilføje et H1-tag til en side der brugte H3 som hovedoverskrift.

De fleste hjemmesider vi har testet havde opsat korrekt H1-tag på deres sider, men der er alligevel 36%, hvor der enten mangler H1 eller hvor der er for mange.

Vejle er også her bedst optimeret med 67% af hjemmesiderne med korrekt opsat H1, mens Horsens var dårligst med kun 61 %

Vinder: Vejle

Bemærk: Hvis du bruger et CMS hvor der er ikke er opsat H1, så skal du rådføre dig med din webmaster eller udbyder.

Viser hvor mange virksomheder der har taget ejerskab over Google My Business

Google My Business

Med Google nylige ændring med 4 topannoncer i Adwords og generel større fokus på lokale søgninger, er det nu endnu vigtigere at tænke på Lokal SEO.

Det vigtigste punkt i Lokal SEO er at få oprettet eller tage ejerskab over sin My Business profil i Google. Det gør at du har meget større sandsynlighed for at komme frem i Google Listings, som jeg har vist et eksempel her nedenfor. Her har jeg søgt på “Advokat Horsens”.

Google listings

Det resultat kommer altså før de normale organiske søgeresultater og tager meget plads på side 1, så det er vigtigt at blive listet her.

Ca. halvdelen af de testede virksomheder har taget ejerskab over deres Google My Business. Hedensted havde flest med 51% mens Horsens halter efter de to andre med kun 44%

Vinder: Hedensted

Lad os være ærlige – at kåre en vinder er nok så meget sagt. Men nærmere en kåring af den bedste taber.

Der er virkelig plads til forbedringer, og vi ved hvor meget det kan betyde for en virksomhed at have fokus på søgemaskineoptimering.

Selv de helt basale optimeringer kan give stor værdi på bundlinjen, hvis de bliver optimeret korrekt.

Derfor vil vi gerne opfordre alle virksomheder i Horsens, Hedensted og Vejle kommune til at få mere fokus på dette område. Så kan de tre kommuner måske stå øverst på skamlen, hvis vi om nogle år laver en lignende SEO-analyse på landsplan. 🙂

Vi sidder klar til at hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig i Google, så kontakt os på kontakt@a-partner.dk eller telefon 23 31 77 10

One thought on “SEO-Analyse | Test af de 1.000 største virksomheder i Horsens, Hedensted og Vejle kommune

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *