B2B: Kniber det med ordreindgangen i den gamle fax?

b2b

Du ved du har gjort alt fodarbejdet.

Du har plejet dit netværk, haft din sædvanlige stand på messen, tegnet abonnement på endnu en fremhævet annonce i telefonbogen og ikke mindst sat frisk papir i faxen.

Alligevel går det stille og roligt med salget og det er kun takket være gamle trofaste kunder.

Opkomlinge i din branche tordner afsted, men ingen ved rigtig hvorfor.

Hvorfor er tidligere tiders tiltag ikke længere nok, hvad er det sket med de gode gamle dyder.?

Årsagen er helt konkret den, at B2B markedspladsen de seneste år har flyttet sig markant.

Markedspladsen er simpelthen rykket ind på nettet, nærmere betegnet på Google. Er det gået dit hoved forbi skal du måske læse med her.

Hele 89 % af potentielle B2B indkøbere bruger internettet til research, efter både produkter og nye leverandører!

Sagt med andre ord, de Googler gør de og det er en tendens der kun forstærkes med tiden.

Indkøbere og beslutningstagerne i indkøbet bliver yngre og beslutningerne flytter sig fra ledelsen til de unge indkøbere.

De bruger i langt højere grad nettet som inspiration og research og er derfor langt inde i købsprocessen inden de overhovedet vil mødes med dig.

12 gange søges der i gennemsnit på Google inden de kontakter en virksomhed eller køber et produkt online.

Jo flere gange din hjemmeside dukker op i søgeresultatet, jo mere troværdighed, og branding tilgår der din virksomhed.

Chancen for at din virksomhed bliver kontaktet af potentielle kunder vokser altså markant, hvis du er synlig i søgeresultaterne når der søges efter dine produkter eller services.

Tager du ikke din online tilstedeværelse alvorligt, kan du være helt forvisset om, at de konkurrenter der gør, får kontakten og salget til den næste kunde.

Undersøgelsen viser ikke hvor mange B2B virksomheder der vitterligt gør noget aktivt for bedre placeringer i Google.

Men skal man tage udgangspunkt i vores analyse af 1.000 virksomheder i Horsens, Vejle og Hedensted kommuner er det et fåtal.

Nogle bruger dog store summer på at få lavet en flot og præsentabel hjemmeside, men indser ikke nødvendigheden af optimering til Google og dermed chancen for de nødvendige topplaceringer.

Hvad skal man gøre ?

Hvis du er blevet lidt bekymret for om du mister ordrer og nye kunder pga manglende synlighed på nettet, kan du feks kontakte A-partner og få lavet en ”tilstandsrapport”.

En rapport der vil vise om der er potentiale for mersalg via øget synlighed og om din virksomheds hjemmeside overhovedet er synlig på relevante søgninger i Google.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *