Kan Brønderslev kommune betale Google for et bedre ry?

Laptop, cellphone and other business objects on workplace    facebook

I morges kom der en artikel frem på dr.dk med overskriften “Kommune betaler Google for at skjule dårlige sager”.

I artiklen fremgik det, at Brønderslev kommune skulle have betalt penge direkte til Google for at ændre søgeresultatet, så der ikke længere fremkom artikler om Brønderslev sagen på søgningen “Brønderslev”. Desuden sluttede artiklen af med at flere kommuner skulle have gjort det samme for at pynte på søgeresultaterne.

Dette er desværre ikke sandheden. Som Google også måtte skrive til DR efterfølgende, så er det IKKE muligt at betale Google for at ændre søgeresultatet. Artiklen er derfor også her til aften blevet ændret til, at kommunen har betalt et reklamebureau for at lave søgemaskineoptimering.

seo-bureau

Men hvorfor denne misforståelse?

For det første så er det muligt at betale Google for at ligge øverst. Men dette kaldes Adwords og er de 3-4 annoncer som er øverst i søgeresultatet. Adwords annoncerne er markeret med et grønt skilt, og annoncøren betaler hver gang en bruger klikker på deres annonce.

De efterfølgende 10 resultater er de organiske resultater. Det er disse som Google rangerer efter deres algoritme, og de forsøger at give det bedst mulige resultat på netop den søgning du har fortaget.

reputation-management

Der er mere end 200 faktorer som spiller ind på rangeringen af disse, blandt andet links til siden, sidens indhold, hastighed og meget mere. Men en faktor vi med garanti kan udelukke er penge til Google. Det er ikke muligt at betale Google for at ændre de organiske resultater.

Det som Brønderslev kommune i denne sag har gjort er at betale et SEO-firma til at lave Reputation Management. Altså at forbedre deres ry i søgeresultaterne. Ikke ved at fjerne artikler eller betale Google, men ved at gøre andre sider mere relevante til søgningen ”Brønderslev” end de gamle artikler om Brønderslev sagen.

Det er sjældent en dårlig forretning, og som Lars Christensen, professor i kommunikation ved Aalborg Universitet udtaler i artiklen: »Hvis det kan lykkes dem for blot 10.000 kr. om året at undgå, at Brønderslev-sagen kommer op blandt de øverste hit i en Google-søgning, så lyder det godt nok som om, at de penge er godt givet ud«

Du kan læse den redigeret artikel her 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *