SEO Case: Hvordan et svar gav 9.727 besøgende på et år

svar1

I dag vil jeg vise dig hvordan ca. 1 times arbejde har givet 9.727 besøg det sidste år til vores tidligere webshop.

Helt uden nogen forkromet content marketing strategi…

..og uden sponsoreret indlæg på sociale medier

Kun den vigtigste ingrediens til at skaffe relevant trafik fra søgemaskinerne (og måske den nemmeste)

At lytte til sine kunder og besvare deres spørgsmål

Det lyder simpelt ik?

Det er det…

Èt svar = mest trafikskabende landingsside

For nogle år tilbage kom der et nyt begreb i møbelbranchen. “Bonded læder”.

Et billigt læder lignende materiale der blev fremtvunget af finanskrisen og forbrugernes mindre købekraft af dyrere sofaer.

Til dig der kan lide grafer fra Google Trends er her udviklingen på søgetermen.

google-trends

Pludselig var markedet proppet med billige sofaer monteret med Bonded læder.

Det gav anledning til det samme spørgsmål igen og igen.

“Hvad er Bonded læder?”

Vi svarede på spørgsmålet ofte. Både på telefon, i butikken og på mails.

Men vi glemte at svare på spørgsmålet det vigtigste sted…

På vores hjemmeside

Men i starten af 2013 fik vi tilknyttet en blog til vores webshop.

Et af de allerførste blogindlæg vi skrev var med titlen “Hvad er Bonded læder?”

Vi var ved at være godt træt af, at svare på det samme spørgsmål, så nu kunne vi henvise til vores blogindlæg.

Det tog en lille times tid at lave indlægget med inkl. research og opsætning

Og så gjorde vi ikke mere ved det.

Men se så her.

Nedenfor ser du oversigten over de landingssider på webshoppen som har tiltrukket mest trafik det sidste år.

seo-case

Kun overgået af forsiden er vores lille artikel den mest trafikskabende det sidste år! Ud af 3.100 sider

9.729 besøg på ét år! Mere end 800 besøg om måneden.

Du er vel allerede begyndt at svare på dine kunders spørgsmål?

Bonus materiale: Få gratis e-bog med 27 værktøjer til at finde frem til hvad dine kunder søger efter (Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev)

Hvorfor 0,02% konverteringsrate er godt

En ting er de mange besøgende som indlægget har skabt, men de skal jo også gerne købe noget i butikken.

De fleste vil jo nok grine, når de ser at konverteringsraten på indlægget kun er 0,02%

konverteringsrate

Men lad os prøve at grave lidt dybere.

Vi skal huske at vi kun har brugt ca. 1 time på indlægget for 3 år siden.

Så kan vi begynde at regne:

3x de besøgende = 29.181

3x omsætningen = 8.004,-

For én times arbejde

Næste år.. Ja, du har nok fanget den.

Men hvad hvis jeg fortæller at artiklen formentlig har været med til at skabe en meromsætning på 100.000?

I Google Analytics kan vi udover at se de direkte salg, også se hvilken rejse kunden har været på inden købet.

Hvilke kanaler har kunden tidligere fundet frem til os, inden den endelige ordre

De assisterede konverteringer

Og her bliver det interessant – det sidste år har artiklen medvirket til at skabe en omsætning på 35.094 kr.

assisterende-konverteringer

Det er ikke så dumt for at lave den simple øvelse at lytte til sine kunder og besvare deres spørgsmål.

Begå ikke den samme fejl som os

Kom i gang.

Vi kendte ikke betydningen dengang, for ellers havde vi svaret på langt flere spørgsmål end dette ene.

Der bliver stillet utallige spørgsmål på Google, hver eneste dag.

Tænk sig, hvis det var dig der kunne give en kunde det svar de leder efter.

Få lavet et leksikon eller en FAQ – og så vil du måske også skabe indholdssider som skaber trafik og omsætning år efter år.

SEO behøver ikke være svært, hvis platformen er i orden og du svarer på de spørgsmål kunderne stiller.

Bonus-info: Featured Snippet

featured-snippet

 

Er du dygtig til at besvare dine kunders spørgsmål og svarer du faktuelt korrekt, så bliver du belønnet af Google.

 

Featured Snippet eller på dansk “Fremhævede uddrag” er Google’s metode at give kunden et svar hurtigst muligt.

 

Når de forstår at brugeren stiller et spørgsmål, vil søgemaskinen vise en fremhævet boks øverst i søgeresultatet, med et sammendrag fra den hjemmeside som bevarer spørgsmålet bedst.

 

Du kan læse mere her

 

Hvordan finder du ud af, hvilke spørgsmål dine kunder stiller?

Som før sagt – lyt til dine kunder

Men der findes også en række værktøjer og metoder, som kan hjælpe dig til hurtigt at finde frem til spørgsmålene.

Jeg har for nyligt lavet et længere blogindlæg om at finde de rigtige søgeord.

Du kan også downloade vores gratis e-bog, hvor du ydermere får 8 videoer af gratis værktøjer. (2 af dem giver dig lynhurtig inspiration til at lave din FAQ eller leksikon)

Bonus materiale: Få gratis e-bog med 27 værktøjer til at finde frem til hvad dine kunder søger efter (Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev)

One thought on “SEO Case: Hvordan et svar gav 9.727 besøgende på et år

  • Super godt indlæg Mads! Det er tydeligt at en målrettet indsats giver gode resultater! Content is king, er en frase som bliver smidt rundt konstant – men det passer ikke helt. The user is king! Det handler netop om at vise brugerne præcis det som de efterspørger, og det er et indlæg som dette et rigtigt godt eksempel på.

    Keep up the good work 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *