Hvad er SEO?

spørgsmål

Hvad er SEO?

Et ofte stillet spørgsmål, når jeg beretter at jeg er sprunget ud som SEO konsulent er: Hvad er SEO egentligt for noget? De fleste svar der findes omkring emnet er temmelig teknisk langhårede og giver anledning til mange tomme og fjerne blikke hos de interesserede.

Jeg har derfor besluttet at besvare spørgsmålet, på en måde så alle forhåbentligt kan forstå meningen med det. Jeg håber det er lykkes herunder, god læsning!

 

Hvad er meningen med SEO?       vinder

SEO eller på dansk, søgemaskineoptimering, er en stor pallette af forbedringer man laver på ens hjemmeside, således at brugeren og Google får det maksimale ud af at besøge den.

Når brugeren får en god oplevelse på siden, vil Google gerne vise den højt i søgeresultaterne og det er faktisk det, der er sagens kerne. Selvom optimeringen er rettet mod Google, er det vigtigt hele tiden at tænke på brugeren og dennes adfærd og forventninger.

Når din hjemmeside er optimeret er dine chancer for topplaceringer på Google betragtelig forøget.

Herunder ses en del af de væsentlige områder vi optimerer en hjemmeside på.

 

Søgeordsanalyse      søgeordsanalyse

Før vi overhovedet begynder at optimere på en side, skal vi forstå hvad det er for et budskab, produkt eller ydelse siden omhandler. Når det er klarlagt, laves der en søgeordsanalyse der viser, hvilke ord og sætninger der søges på for at finde indholdet på din side.

Eksempel: En kunde skal bruge et skab med skydelåger til soveværelset, men søgningen kan have mange vinkler som feks: ”Garderobeskab med skydelåger” ”Klædeskab med glidelåger” ”Garderobeskab til soveværelse med lidt plads” ”skydedørsskab 200 cm hvid” Og mange flere…

Dette er kun et lille udpluk af hvordan en kunde finder frem til et ”skab med skydelåger”. Det er vigtigt i forbindelse med optimering af titler, tekster og billeder at forstå kunden og at kunder ikke er ens og derfor søger på vidt forskellige måder.

På en korrekt optimeret side, lander den søgende kunde direkte i din kategori med ”garderobeskabe med skydelåger” Kunden er glad for det gode resultat og kan komme i gang med at købe skabet og din forretning får penge i kassen..

Læs hvordan du finder de rigtige søgeord til din søgeordsanalyse her

struktur

Hjemmesidens struktur.

Det er vigtigt at strukturen og de interne links er korrekt sat op, således den besøgende og Google har nemt ved at navigere og komme fra en side til en anden.

Sider der er relevante for hinanden skal linkes sammen og det skal være tydeligt hvordan man kommer i kontakt med dig eller kommer til kassen.

Vi har værktøjer der kan analysere din side, finde og rette eventuelle fejl, rydde op, så alt spiller når en potentiel kunde kommer på besøg. Det giver glade besøgende og det bliver jo belønnet af Google, der selvfølgelig fremhæver de resultater der gør brugerne glade..

Eksempel fra den fysiske verden: Forestil dig du kommer ind i et supermarked og alle varer bare er tilfældigt stillet på gulvet i hele lokalet. Ingen gange, henvisninger eller anden information om hvor du finder toiletpapir og rødvin. Når du langt om længe har fundet dine varer skal du skræve over papkasser for at komme igennem til kassen, som i øvrigt ikke lige virker denne dag.

I en optimeret butik (hjemmeside) Kommer du ind i et rydeligt lyst butikslokale, med overskuelige gange der forbinder de forskellige afdelinger. Der er gode henvisninger og de forskellige relaterede varer står i samme afdeling. Der er nem adgang til kassen, som i en fart tager mod dine penge og lader dig komme videre..

Du kan sikkert nemt se hvor det er nemmest at handle. På samme måde opfatter Google din webshop eller hjemmeside og du bliver belønnet med bedre placeringer, når din side er struktureret og gennemtænkt.

 

Tekster.

For at kommunikere med Google og derved fortælle hvad du har at tilbyde, skal der være tekster der præcist og fyldestgørende omhandler det produkt eller ydelse du tilbyder på siden. Teksterne skal inddeles i afsnit med overskrift og underoverskrifter, så man hurtigt kan forstå indholdet.

Lav gode tekster der informerer og giver svar på evt spørgsmål den besøgende måtte have. Sæt dig ind i den besøgendes rolle og giv tydelige svar på usikkerheder.

Når man laver tekster er det vigtig at bruge søgeordsanalysen for at se, hvilke ord og sætninger potentielle kunder bruger når de vil finde lige netop det produkt eller ydelse du har at tilbyde.

Når den søgende så lander på din side, er det også optimalt at alle spørgsmål relateret til produktet/ydelsen bliver besvaret, uden at vedkommende skal forlade siden. Det giver tilfredse kunder, penge i kassen og får Google til også at vise netop din side næste gang der søges efter dette produkt.

Opsætningen af teksten er ekstrem vigtig, som du kan se i dette eksempel:

Forestil dig verdens mest informative avis, fyldt med kloge ord på alle sider, men ingen gider læse den.. Fordi der lige er den hage at al tekst er skrevet som brødtekst, uden afsnit, billeder, overskrifter eller andet der viser hvad siden handler om. Det er kedeligt og uoverskueligt for enhver og avisen kan kun bruges til indpakning af fisk.

tekstfisk

Google skal have fortalt hvad der er overskrift (H1) og underoverskrift (H2) for at se hvad der vigtig i teksten, ellers læser den bare siden som kedelig brødtekst uden budskab eller appeal.

Det er altså ikke nok at lave en overskrift til den besøgende, overskriften skal kodes så Google forstår at det er overskriften. Der er rigtig mange hjemmesider der ikke har styr på dette!

landingssider

Landingssider (Power pages) (Content Marketing)

SEO handler også om at lave noget ekstraordinært, noget der skaber interesse udover dine normale produkter eller ydelser. Det kan feks være du på din side med grønsagssalg har en masse trick til hvordan man avler lækre tomater, gode opskrifter på tomatsuppe eller en guide over tomat arter etc.

Lav sider med masser af information, billeder, tekst og video samt links til relaterede sider på andre hjemmesider. Er siden interessent skaber den indgående links (anbefalinger) og der er store muligheder for at få siden til at rangere på nøgleord der skaber god trafik til din forretning.

ideer

Vi er fulde af ideer til landingssider, hvis du ikke selv kan komme på noget. En god landingsside kan generere ufattelig mange besøg i mange år og dermed levere kunder og omsætning langt ud i fremtiden.

 

Billeder og video  billeder

Billeder og video er informativt og det visuelle giver god mening for den besøgende. Helt så nemt er det ikke for Google, der kun kan læse tekst og ikke se hvad et billede eller en video viser.

Så selvfølgelig skal disse også optimeres med tekst der beskriver hvad der vises. Har du et flot billede af en rød tomat i din grønsagsshop kan du give billedet teksten ”køb rød tomat” Er der nu en der skriver denne søgning i Google, er der faktisk sandsynlighed for at billedet af den røde tomat bliver vist i resultaterne.

Nogle billeder er født med et filnavn som feks. AA340_82230­_59090.jpg og det er der jo nok ikke mange der søger efter. Videoer kan ligeledes optimeres med beskrivelse af indhold og hvis man vil gå videre, tekste indholdet som Google så også læser..

At få vist en video højt i søgeresultaterne af feks et produkt man sælger eller en præsentation af sit revisorfirma, konsulentfirma, advokatfirma eller lign. Kan give rigtig mange besøg af potentielle kunder.

 

Browser titel.  browsertitel

Browser titlen er det første Google og den søgende ser. Det er titlen der vises i søgeresultatet i stor fed skrift. Titlen er meget vigtig i optimeringen af din hjemmeside, den skal være unik og præcist omhandle det emne der findes på pågældende side.

Titlen skal også fange den der søger og få skabt interesse med et call to action budskab. Eksempel på titlen til en rød tomat i grønsagsshoppen kunne være: ”Rød tomat – køb vores friske røde tomater online i dag.” Du kan i teksten allerede se at der er røde tomater, at de er friske og at de kan købes med det samme.

Eksempel fra den fysiske verden:

Du skal desværre skilles og derfor have fat i en advokat. På Nørregade ved du at der er 3 advokat kontorer, så der går du hen og finder en egnet advokat. Du finder 3 kontorer med hver deres skilt. Kontor 1 står der ”Andersen og Pihl” på kontor 2 står der ”advokathuset” og på kontor 3 står der ”skilsmisseadvokaterne – speciale i skilsmisser”

Du tager selvfølgelig den sidste, det giver sig selv. Altså er titlen dit skilt over døren og ekstrem vigtig at optimere på.

 

Sidebeskrivelser (meta beskrivelser)

Under browser titlen vises sidebeskrivelsen. En tekst hvor du har chancen for at uddybe hvad din side omhandler. Tager vi eksemplet med den røde tomat kunne teksten se sådan ud: ”Se vores store solmodne røde tomater fra eget drivhus. Vi sælger kun frisk plukkede tomater i højeste kvalitet og vi sender fragtfrit til din adresse.”

En lille salgstekst der er med til at hjælpe den søgende ind på din side. Teksten kan kun ses i søgeresultat og vises ikke på selve siden, så du har lidt friere hænder til at komme med et skarpt budskab.

 

Optimering af hastighed hastighed

Du kender det sikkert selv, hvis du er landet på en hjemmeside hvor det tager en krig at uploade en side. Det rækker vores tålmodighed ikke til mere, det skal gå stærkt som i hurtigt.

Har du billeder eller anden grafik der er alt for stor og krævende eller er hostet ved en langsom (dårlig) server, kan det være årsagen til hastigheden. Hastighed er et vigtigt parameter at optimere på, en hurtig hjemmeside giver glade kunder og giver selvfølgelig Google lyst til at vise siden højt i søgeresultaterne.

 

lokal seo

Lokal SEO

Ja det er faktisk sandt, du kan optimere din hjemmeside til at få optimal synlighed ved søgninger i dit lokalområde. Lokal SEO egner sig perfekt til fysiske forretninger, feks. flyttefirmaer, advokater, revisorer, tandlæger, psykologer, frisører, restauranter, Take away, hoteller, biludlejning, konsulentvirksomhed og meget mere.

Optimeringen foregår feks ved oprettelse i Google My Business, sørge for korrekte oplysninger i diverse registre såsom Krak, Eniro, Gule Sider mfl. – Det er vigtig at alle oplysninger er ens og korrekte. Du kan også med fordel være registreret ved den lokale erhvervsforening, kommunale oversigter og andre lokale registre.

Brug anmeldelser på Google Places konstruktivt, Google læser dem og det giver troværdighed. Sørg for at behandle dine kunder godt, så du får gode anmeldelser..

 

Linkbuilding  linkbuilding

Et af de vigtigste elementer i optimering af din hjemmeside. Et indgående link er en anbefaling af din hjemmeside fra en anden hjemmeside.

Den naturlige linkbuilding, som vi foretrækker, består i sin enkelthed om at lave en interessent hjemmeside som andre har lyst til at linke til og dermed anbefale til andre. Google ser alle dine indgående link og er vild med dig hvis du får mange links fra solide anerkendte hjemmesider.

Links kan også være fra feks blogs, kataloger, velgørenhedsorganisationer, aviser og tv, konkurrenter, leverandører og mange andre.

Brug også dit netværk og relationer, spørg løs om de ikke har lyst til at linke til din hjemmeside, byt gerne med en flaske vin. Vil du selv stå for linkbuildingen skal du sætte dig ind i hvilke link der giver værdi og hvilke du skal holde dig langt væk fra.

Et eksempel på hvordan links (anbefalinger) virker i det fysiske miljø:

Du skal på restaurant og går op af strøget for at finde det bedste sted at spise. Ved restaurant 1 er der tomt og lidt skummelt, der er kun et enkelt bord der er besat og gæsterne ser ud til at sidde og sove. Ved restaurant 2 er der flere gæster, men de virker meget larmende og nogle har rygmærker på. På døren ser du et skilt med en sur smiley.

Ved restaurant 3 er der næsten fuldt hus, gæsterne hygger sig og man kan se de nyder maden. Udenfor står flere gæster og venter på at komme ind og nogle peger og kommenterer menukortet på væggen med rosende vendinger. Der er i vinduet ophængt diplomer for bedste kok 2015 og en glad smiley fra levnedsmiddelkontrollen. Du ser også at byens borgmester og hans frue sidder ved et af bordene. 

anbefaling

Du vurderer nemt at den bedste restaurant er nr 3 og i link sammenhæng har den mange gode anbefalinger, prominente gæster, og gode anmeldelser fra anerkendte styrelser. Google ville derfor også have valgt denne restaurant til dig.

Få hjælp til SEO

SEO er ikke bare en isoleret ting, men som man kan se, et bredt område med mange faktorer. Der er flere mere eller mindre tekniske tiltag man kan foretage sig, som jeg ikke kommer ind på i ovenstående og der kommer såmænd hele tiden nye til.

Er det arbejdet værd?

Ja i den grad, søgemaskineoptimering er den billigste og mest effektive form for online markedsføring overhovedet. Det skaber resultater langt ud i fremtiden for din virksomhed, giver værdi i form af online synlighed, masser af potentielle kundebesøg samt troværdighed og prestige.

Vil du have hjælp til dit SEO arbejde er du meget velkommen til at kontakte os her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *