Nyt annonceformat i Google Adwords

Stor ændring i Google Adwords

Den største ændring i 15 år er blevet rullet ud med virkning fra d. 26. juli.

Mobilen er godt i gang med at blive det foretrukne medie til søgninger, derfor prioriterer Google nu mobil design højere end tidligere. Halvdelen af alle søgninger bliver nu foretaget på mobilen.

Google Adwords populære tekstannoncer har derfor gennemgået en stor forandring. Den største ændring er, at annoncerne nu kan indeholde næsten dobbelt så meget tekst. Det giver annoncøren mulighed for at komme med et mere kreativt og informerende budskab i annoncerne.

Allerede tidligere i år blev annoncerne i højre side på desktop søgninger fjernet, for at gøre det nemmere at bruge samme formater i mobil og tablets. Med de nye annonceformater bliver der nu endnu bedre mulighed for at lave effektiv annoncering på desktop, mobil og tabletformater samtidig.

Skærmprintet herunder viser en oprettelse af den nye annoncetype.

adwords

I stedet for en overskrift med i alt 25 anslag, er der nu to felter til overskrift med hver 35 anslag. Overskrifterne er delt i 2 og kan vises pænt både på desktop og mobil.

Beskrivelsen er ændret til at kunne rumme 80 anslag imod før to linjer med hver 35 anslag.

Også URL indtastningen ændres. Man sætter URL`en på landingssiden ind i feltet ”endelig webadresse”  hvor stien så automatisk forkortes. Derefter indtaster man to ord i ”sti” Ordene skal så beskrive indholdet på siden præcist, så den søgende har en klar forventning om, hvad der er inde bag annoncen.

De nye formater er testet og giver rigtig gode resultater for annoncørerne. Der er målt en 20% forbedret CTR, hvilket klart må tilskrives den udvidede tekst og lange overskrift.

En anden fordel er at man kun skal lave én annonce, uanset om det er til visning på desktop eller mobil. Annoncen tilpasser sig automatisk den enhed den vises på. Som det kan ses på skærmprintet, vises der allerede ved oprettelse af annoncen både en mobil og desktop annonce.

Funktionen annonceudvidelser virker på samme måde som før, hvor du kan tilføje telefonnummer eller feks en virksomhedsadresse.

Hvad nu med de gamle annoncer du har i din kampagne? De gamle annoncer fortsætter med at være aktive, men efter den 26. oktober kan der ikke oprettes nye og der kan ikke redigeres i de gamle. Derfor er det en god ide at komme i gang allerede nu med at lave nye udvidede annoncer.

Du kan se information fra Google om ændringen ved at klikke her og her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *