Søgeordsanalyse

/Søgeordsanalyse
Søgeordsanalyse 2017-10-10T16:03:16+00:00

Søgeordsanalyse

 

Søgeordsanalysen er grundstenen i både SEO og Adwords sammenhæng og burde være obligatorisk for alle der har en vare eller ydelse til salg. En søgeordsanalyse viser nemlig ret tydeligt, hvad ens kunder efterspørger og hvordan de benævner de forskellige varer eller ydelser.

I forbindelse med SEO som jeg beskriver her, er søgeordsanalysen redskabet til at finde de ord og sætninger der bruges til at finde frem til produkter eller ydelser på den pågældende hjemmeside. Med andre ord er de søgeord der bruges, markedspladsen for ens varer.!

En udførlig analyse giver dig et fantastisk indblik i dine kunders ønsker og behov, en form for markedsundersøgelse der giver enorm værdi både til SEO arbejdet og til virksomhedens udviklingsmuligheder.

Vi oplever tit en stor divergens mellem hvad en kunde kalder en vare/ydelse og hvad den officielle betegnelse er. Det kan sætte hjemmesideejerens faglige stolthed på prøve, idet vi typisk skal bruge de ord som brugeren søger med, for at få en side til at ranke på dette ord. Et godt eksempel er vvs firmaet der sælger armaturer online og selvfølgelig kalder dem ved rette navn, uden tanke for at køberne kalder disse tingester for vandhaner.

De gode spørgsmål – og svar!

 

Det bliver mere og mere vigtigt at finde også de bløde indgange til sine kunder. En god metode er at give noget væk, for senere at få en ordre eller henvendelse i modydelse.

Metoden vi i forbindelse med søgeordsanalyse bruger er, at vi kan finde ud af hvilke spørgsmål eller bekymringer den søgende har omkring et produkt eller ydelse. Vi kan med hjælp af et genialt software redskab se alle spørgsmål der rejses om et konkret ord. Altså alle hvem, hvad, hvorfor, hvordan, hvilke – forespørgsler der er knyttet til et specifikt ord. På den måde kan du lave gode beskrivelse på feks din webshop der besvarer spørgsmål dine kunder har, uden de behøves vente til næste dag hvor du har åbent og kan besvare i telefonen.

Advokaten, revisoren eller psykologen kan med fordel besvare de mange spørgsmål som potentielle kunder stiller på Google. Små besvarelser der hjælper en kunde på vej til en forståelse af hvad af vedkommende selv kan gøre og hvad der skal bruges professionelt hjælp til. På den måde skabes der en relation til den søgende og der er nu meget kortere vej til at få en ny kunde.

Sådan gør vi

 

Afhængig af din hjemmesides størrelse laver vi først en opdeling. Det kan være en webshop hvor vi opdeler efter kategori, varegruppe eller endda enkelte vigtige varer.

Er det en almindelig hjemmeside til feks. et advokatfirma, opdeler vi analysen i de forskellige ydelser og arbejdsområder de tilbyder. Feks. analyserer vi begrebet ”erhvervsret” og ”gældssanering” og med vores software finder vi så alle ord, sætninger og synonymer på disse ord. Ikke nok med at vi finder de ord der søges på, men også i hvor stort antal ordene bruges. På den måde kan vi udvælge hvilke ord der giver mest værdi for firmaet og bruge i det videre forløb med optimering af hjemmesiden.

Hvordan bruger vi analysen?

 

Alle søgeordene bearbejder vi i regneark og får parret de ord og sætninger der relaterer stærk til hinanden. Vi kan herefter opdele ordene til brug på forskellige sider, kategorisider eller landingssider og dermed holde fokus på netop et vigtig søgeord og søgefrase på en enkelt side.

Man kan ikke forvente at kunne blande flere forskellige begreber sammen på en side og så få den til at rangere på noget af det. Siderne skal være skarpt afgrænsede mht. hvad de omhandler og hvilke ord man vil optimere på.

Når vi har opdelt og kategoriseret søgeordene, kan vi lave nye tekster til de forskellige sider eller tilrette eksisterende, hvis der allerede er brugbare tekster.  I teksterne får vi brugt de ord, fraser og synonymer som analysen viser der bliver søgt på og får skrevet en tekst der giver mening for den besøgende. Nogle bruger søgeord helt uanstændig meget for på den måde at påvirke rangeringen, men den tid hvor det er nødvendigt er efter vores bedste overbevisning overe. Google kan sagtens se hvad siden handler om uden af få nøgleordet præsenteret ved hver 4. ord. Vi laver tekster der først og fremmest giver værdi til den besøgende og det er også i SEO sammenhæng den rigtige fremgangsmåde.

Vi bruger også de vigtigste nøgleord til teksten i Titles og overskrifterne (H1) på pågældende side. På den måde bliver alt relevant og Google har nemt ved at se hvad siden handler om og det belønnes når der uddeles placeringer. Desuden giver denne relevans en stor fordel hvis man vil annoncere på Google Adwords, hvor relevans betyder meget for prissætningen og konverteringsraten.

Hvis ovenstående giver dig lyst til at høre mere om SEO og søgeord, så kontakt os i kontaktformularet eller på telefon nr. 23 31 77 10